Nieuwe huisstijl voor SGO Grolloo

Hoe werkt dat eigenlijk, een huisstijl ontwikkelen? Wij leggen het je graag uit. Een mooi voorbeeld is het vernieuwend logo van SGO Grolloo.
SGO (Sportvereniging Grolloo en Omstreken) is een op 23 juni 1945 opgerichte omnisportvereniging uit Grolloo, Drenthe, Nederland. Begonnen als sportvereniging waar je kon voetballen, volleyballen, gymen en hardlopen. En zo onstond er een logo met vier iconen. De laatste jaren is de vereniging uit haar jasje gegroeid. Want inmiddels zijn er tal van activiteiten op het gebied van fitness, ATB, jeu de boules, bootcamp, wandelen en beachvolleybal. Grolloo is met recht benoemd tot Sportdorp. Een leven lang fit!
Een goed moment om het logo van SGO eens onder de loep te nemen. Want die vier iconen representeren niet meer waar de vereniging voor staat. En hoe mooi is het dat wij als grafisch bedrijf daar aan mee mogen werken. Lokaler kun je het niet krijgen. Want trots en vereerd dat zijn we zeker.
Na een appje (want zo gaat dat tegenwoordig) van Hilbert met de vraag of wij wel een nieuw logo wilden ontwerpen. Was het antwoord kort en krachtig: “Jazeker”. En met een paar appjes over en weer was er een brainstormsessie gepland.
Een brainstormsessie aan huis. Zo gezegd, zo gedaan. Koffie gezet, notitieboek bij de hand en goed luisteren. Want ja, de wensen en eisen vertalen naar beeld, dat zou mijn taak worden. De input die ik kreeg was groen, zwart, wit en Grolloo. Dat was, is en blijft belangrijk (dus mijn idee om alles roze te maken, was van de baan). Sport natuurlijk ook, maar dat spreekt voor zich. Ook moest het een logo worden dat alle sporten vertegenwoordigd. Dus aan mij de taak om er eens goed voor te gaan zitten en bedenken waar Grolloo voor staat en wat sport met Grolloo doet. Voor mij (Janniek) als relatief nieuwe inwoner een mooie en bijzondere taak. Na een paar jaar heb ik toch al behoorlijk veel indrukken opgedaan. Voor mij was het belangrijk om het oude met het nieuwe te verbinden. Voor iedereen toegankelijk. Letterlijk beweging creeren. Een aantal punten waar ik Grolloo heel sterk in vind is dat het dorp zo ondernemend en actief is, alles gezamenlijk doet, plezier heeft, daadkrachtig en innovatief is, maar bovenal verbindend voor jong en oud. Dit alles moest en zou ik gaan gebruiken in het logo. Ik wilde dat het logo een verhaal ging vertellen en dat het een betekenis kreeg. Een logo voor meer dan alleen sport. Een logo van en voor het dorp.
Allereerst heb ik de basiskleur vastgelegd. Groen. Om toch iets meer dynamiek in de kleur groen te krijgen, heb ik er voor gekozen om een tint donkerder en een tint lichter er naast te gebruiken. Daarnaast heb ik een strakker, krachtiger en moderner letterype gebruikt, passend bij het sporten van nu. De basis was gezet.
Toen ik alle kernwoorden opgeschreven had en gegoogled had wat Grolloo nu was, kwam ik een plattegrond tegen. Een dorp gevormd door mensen. Verbonden met elkaar. Jong en oud samen. Als je Grolloo van boven bekijkt, kun je er een mens in zien. Een bewegend mens. Het begin voor een logo was er. Eerst wilde ik alleen bolletjes gebruiken voor de vorm, maar dan zou ik alleen de balsporten vertegenwoordigen en dat was nou net niet de bedoeling, was ook de feedback. Daarop ben ik verder gaan schetsen. Met nog steeds het woord “verbinden” in mijn achterhoofd. Simpel, vernieuwend en strak bleef ook hangen. Een rondje had ik al gezet. The place to be, het hart van de sportvereniging. Of het hoofd in dit geval. Maar hoe verbind ik nou alle straten aan elkaar, nou door simpelweg letterlijk strepen te zetten. Door het lijf iets meer body te geven, heb ik de lijnen een verdikking gegeven. Wel spits uit laten lopen, want van sporten blijf je fit. Een leven lang fit! Het logo heeft beweging en plezier mee gekregen door het beeld dynamisch en cursief neer te zetten.
Het vernieuwde logo van SGO Grolloo was nu af en kon gepresenteerd worden. Her en der natuurlijk nog wat puntjes op de welbekende i gezet. Maar het stond er. De vernieuwde huisstijl is ook nog uitgebreid met een aantal subiconen. Welke gebruikt kunnen worden voor eventueel bedrukking of drukwerk. SGO heeft de letterypes, kleurpallet, iconen en het logo in diverse bestanden ontvangen. Zodat de huisstijl overal doorgevoerd kan worden.
Om het proces in beeld te laten zien, hebben wij een video ontwikkeld. Deze toont in het kort het hoe en het waarom van het vernieuwde logo van SGO Grolloo.